#Decemberglutenvrij “De uitdagende december maand.

#decemberglutenvrij

Vandaag mag ik het spits afbijten in #decemberglutenvrij!

Ken je die adventkalenders waar je vanaf 1 december tot en met kerstavond elke dag een luikje openmaakt met een plaatje of chocolaatje erachter? Het is een soort aftelkalender tot de kerst. Wij hebben een glutenvrije aftelkalender voor jullie in petto.
Tussen 1 december en nieuwjaardag verschijnt er elke dag één blog van één van ons met als thema december. Als een soort estafette geven we het stokje elke dag aan elkaar door. Wij weten al wie wanneer gaan schrijven maar dat is voor jullie een verrassing! Hieronder staan de deelnemers. Elke dag zullen we op facebook, twitter en onze blogs bekendmaken wie er de blogger(s) van de dag is/zijn. We gebruiken #decemberglutenvrij.

En wie ben ik? Ik ben Sandra, moeder van Dion en Axel. Dion heeft nu zo’n 3,5 jaar Coeliakie en volgt dus een strikt glutenvrij dieet.

#Decemberglutenvrij “De uitdagende december maand”.

Sinds januari dit jaar zit Dion op school. Voor ons wordt het dus de eerste decembermaand op de basisschool!

Normaal draaien we onze hand niet om voor het glutenvrije dieet, maar nu heb ik er voor het eerst toch moeite mee. Althans wat betreft school dan. Thuis hebben wij er totaal geen moeite mee. Ook niet met de feestdagen.

Wie mij goed kent weet dat ik graag in oplossingen denk en dat probeer ik dus ook bij de december maand.

Toch voelt deze feestmaand als een uitdaging en dat is het volgens mij wel voor bijna elke coeliakie ouder als ik de diverse forums zo lees.

Dion houdt van feestjes en gezelligheid! Hij houdt er van om lekker samen te eten en dan vooral als iedereen hetzelfde eet en het dus allemaal glutenvrij is. De glimlach die hij dan op zijn gezicht heeft spreekt boekdelen. Hij kan daar volop van genieten. Zodra niet alles glutenvrij is, dan is het opletten geblazen, want ja dat van die ander ziet er dan wel erg lekker uit en dat uit zich dan in frustratie dat hij het niet mag hebben. In de dagelijkse gang gaat hij er heel goed mee om, maar op feestjes is het anders. Hij wil dan lekker mee kunnen doen.

Onlangs hadden wij met een van de juffen een gesprek. Dit gesprek ging onder andere over de decembermaand en eigenlijk drong het toen pas bij mij door waar je dan allemaal tegenaan loopt. Wel hadden we zelf van te voren voor dit gesprek al het een en ander op papier gezet waar op gelet moet worden en het toeval wilde dat Mirjam van Ik ben glutenvrij die dag er ook een blog over schreef. Deze hebben we uitgeprint meegenomen.

996808b8682189d09ada991c106c928d[1]

Uiteraard mogen de kinderen ook op school de schoen zetten.

Het begint al bij de schoen zetten. Eigenlijk is het gebruikelijk om daar het strooigoed los in te doen, maar ja dat zien wij als ouders niet bepaald zitten. Vooral niet omdat het leslokaal waar Dion in zit tot nu toe glutenvrij gehouden wordt door in een ander lokaal te eten. Gelukkig is er in overleg met ons ervoor gekozen dat er zakjes worden uitgedeeld bij het naar huis gaan en dat het cadeautje wel gewoon in de schoen zit. Uiteraard krijgt Dion een glutenvrij zakje!

Gelukkig wordt er op school niet gestrooid met de Sinterklaasviering, maar kiest de school er wel voor om strooigoed los in de handen van de kinderen te geven op het schoolplein en in de klassen. Helemaal blij ben ik hier dus niet mee. Wij hadden liever gezien dat het in zakjes verpakt wordt. Pepernoten kruimelen nogal en helaas wordt Dion al ziek van een kruimel is in het verleden gebleken.

Sint zal op het grote schoolplein aankomen.

Sint zal op het grote schoolplein aankomen.

Opgelucht zijn wij dan ook dat we op het grote schoolplein er zelf bij mogen zijn en afgelopen woensdag vertelde de juf dat ze het anders gaan doen. De kleuterklas waar Dion in zit gaat eerder naar binnen en de glutenvrije piet zal in de klas van Dion iedereen het door ons aangeleverde strooigoed uitdelen. Wij zijn zo blij dat de juffen ermee akkoord zijn gegaan dat wij het strooigoed voor de klas van Dion volledig glutenvrij mogen aanleveren. Dat gaf nog wel enige stress, want bij de plaatselijke winkels in ons dorp bleek het glutenvrije strooisnoep uitverkocht te zijn…Even sloeg de schrik toe, maar nadat ik een winkel in Apeldoorn gebeld had, was ook dat opgelost. De voorbereidingen voor de pepernoten zijn al getroffen. Het deeg ligt al in bolletjes klaar in de vriezer. Het hoeft dus alleen nog maar afgebakken te worden. Verder is het gebruikelijk dat de kinderen chocolademelk en een speculaasje krijgen. Uiteraard ligt ook het deeg hiervoor al in de vriezer klaar. Nog even een leuke speculaasvorm kopen en dan is ook dat uitsteken en afbakken. Gelukkig zijn alle ingrediënten die ik in bovenstaande recepten gebruik ook pinda vrij en kan ook een van de klasgenootjes van Dion gewoon gezellig meedoen!
De klasgenootjes zijn dol op de cupcakes die ik maak, dus deze maak ik er als extraatje bij. Nog even bedenken of dat speculaas of vanille wordt, maar in elk geval met Sinterklaas versiering.

Sinterklaas cupcakes van vorig jaar

Sinterklaas cupcakes van vorig jaar

De Sinterklaasviering is op school dus niet volledig glutenvrij, maar wel zoveel mogelijk voor Dion zijn klas. Fijn dat de juffen ook met de oplossing zijn gekomen dat de kleuterklas eerder naar binnen gaat, zodat niet eerst alle handen gewassen hoeven te worden. De glutenvrije piet heeft een schone nieuwe jute zak met een schone kussensloop daarin met daarin ons aangeleverde strooigoed. Ook zal deze piet schone handschoenen hebben en niets op het schoolplein uitdelen, maar alleen in de klas van Dion strooigoed uitdelen.

De kerstviering op school blijkt een kerstbuffet te zijn..oeps daar had ik niet op gerekend. Ik had verwacht dat er een ontbijt was, maar het is helaas een buffet waarbij het de bedoeling is dat elke ouder wat aanlevert. Hier sloeg de schrik eigenlijk wel behoorlijk toe. Een ontbijt was in mijn ogen wel wat makkelijker geweest.

Kerst op school

Kerst op school

De juf stelde voor dat wij van alles een namaakten voor Dion en dat hij dus apart van de rest zit om dit te nuttigen. Zijn eten zou apart neergezet worden. Dit struist volledig tegen ons gevoel in. Het mag dan om het samen zijn gaan, maar doordat hij anders is en apart eten zou hebben ligt hier voor hem de nadruk op. Ook is het ruilen van eten momenteel bij een aantal vriendjes van Dion een item. Ze zijn ook heel nieuwsgierig naar het lekkers van hem.
Ik wilde dus weten wat er klaar gemaakt moest worden, zodat ik kan kijken of ik dit kan, want hoewel ik het bakken steeds leuker vind, kan ik toch echt nog niet alles zelf klaar maken.

Anderen zeggen maak dan wat extra lekkers voor je kind, maar ik wil ook weer niet hebben dat de andere kinderen jaloers op hem worden en van hem willen proeven. Kortom alles glutenvrij is veel makkelijker en gezelliger!

Een paar dagen later kreeg ik het lijstje om in te zien en om daarop aan te geven wat er anders zou kunnen of wat ik zou kunnen maken.
Ik zag dat er niet overal 23 stuks van werden gevraagd, maar bijvoorbeeld 10 mini pizza. Dan denk ik gelijk ik maak voor Dion toch een grote pizza om daar een pizzapunt uit te halen om mee te geven, dan kan ik net zo goed de hele pizza in punten snijden en achter laten.
Ook wordt er een hartige taart gevraagd. Ik maak deze al voor Dion dus ja dan denk ik deze kan ik dus ook aanleveren, want ik moet het zo wie zo al voor Dion maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk komt het er op neer dat ik dit soort dingen dus voor de hele klas wil aanleveren en dat de andere ouders dan bijvoorbeeld voor het fruit, salade (zonder croutons en met glutenvrije dressing), knakworsten, toetjes etc. gaan zorgen.

Het is de bedoeling dat alle ouders wat voor het kerstbuffet op school aanleveren.

Het is de bedoeling dat alle ouders wat voor het kerstbuffet op school aanleveren.

Er is al een ouder die mij wil helpen met alles klaar maken. Nu de juffen nog zover krijgen, want wat zou het fantastisch zijn als alles glutenvrij zou zijn en Dion echt mee kan doen.

Veel van de ouders zorgen met traktaties er ook voor dat Dion mee kan doen. Dit is tot nu toe altijd nog goed gegaan. Wij hebben er dus alle vertrouwen in dat de andere ouders de diverse dingen met enige aanwijzingen van ons glutenvrij kunnen aanleveren. Een van de ouders stelt voor dat wij pakketjes samenstellen en dat de andere ouders hiermee aan de slag gaan, zodat er nog minder kans is op fouten. Eigenlijk vind ik dit wel een heel goed idee! Hopelijk de juffen ook. Fijn dat andere ouders ook zo met ons meedenken. Daar hebben we het wel mee getroffen!

Behalve dat het voor Dion heel veel leuker zou zijn dat alles glutenvrij is, zou het ook voor de juffen makkelijker zijn. Ze hoeven Dion niet extra in de gaten te houden. Het kan gewoon in hun eigen leslokaal. Is niet alles glutenvrij dan zal er uitgeweken worden naar het lokaal waar ook altijd gegeten wordt en dit is een kleine gymzaal dus veel minder gezellig.

Wij hopen dat we snel het nieuws horen dat alles glutenvrij gehouden mag worden met kerst. Stiekem ben ik al met de voorbereidingen begonnen, want ik was onlangs toevallig al bij The Free From Shop. Heb toen gelijk al mini saucijzenbroodjes, slagroomsoesjes en wraps meegenomen.

Hebben jullie nog leuke ideeën die andere ouders heel makkelijk goed glutenvrij kunnen maken? Kan ik deze ideeën alvast verzamelen voor volgend jaar!

Deze blog is geschreven in de glutenvrije advent kalender, waarbij elke dag een andere blogger een vakje opent.

Onderstaande bloggers doen mee!

Sandra – Dion Glutenvrij
Nicole – lekker glutenvrij
Karin en Suzanne – Zusjes Glutenvrij
Ine – Da’s andere koek
Barbara – Glutenfree Amsterdam
Marjolein – Glutenvrij reizen
DIY for you and me
Young and Wild and Glutenfree
Suzanna – Home of comfort
Lara – Glutenfree Guide
Kati – Glutenfree Lady
Gerry – De glutenvrije man
Harmke – Miss Glutenvrij
Gerda – Glutenvrij hoort erbij
Denise – Glutenvrije blog
Annemiek – Glutenvrije mama
Michelle – Glutenvrijheid
Carlijn – Foodless
Laurien – Laurien is
Marlot – Mainly Marlot
Ingrid – Meer dan glutenvrij
Ilona – Met zonder gluten
Elize – Stories of a Coeliac
Alida – Rijstwafel
Bakers and FakersValentine – Gluuts
Siren – Kidsmetallergie.be
Anne – Creatief Glutenvrij
Jo en Veerle – Glutenvrijers
Mirjam – Ik ben glutenvrij
Eveline – De Gezonde Kok
Liliane – Your daily intake
 Chantal – The Dutch Celiac
30 thoughts on “#Decemberglutenvrij “De uitdagende december maand.

  1. Hey Sandra, leuke eerste blog voor #decemberglutenvrij! En inderdaad, school is niet zo eenvoudig. Gelukkig tonen ze op de school van Dion blijkbaar wel veel begrip en doe jij veel inspanningen om het voor je zoontje zo “gewoon” mogelijk te maken. Mijn zoon is al wat ouder (10 jaar) en, als het een troost mag wezen, het wordt wel makkelijker. Hij weet immers zelf al wat kan en wat niet.

  2. Leuke Blog Sandra, het lijkt mij ook erg moeilijk voor de ouders van een glutenvrij kind. Gelukkig kan er steeds meer gekocht worden. Dion treft het maar met zulke ouders. Fijne Sinterklaas samen.

  3. Leuke blog! Wij hadden ook een buffet op de basisschool maar niemand had er een allergie dus dan let je er ook niet op. Wel goed dat iedereen het om jullie heen zo ontzettend goed oppakt en mee wil denken.

  4. Hoera! De kop is er af! Ik ben benieuwd naar alle andere blogs.
    Leuke blog, veel informatie. Ik krijg buikpijn als ik je blog lees. Mirthe gaat gelukkig pas in januari naar school, dus ik kan alles nog een jaartje uitstellen. Maar moet ik dit ook allemaal gaan regelen?

    • Ik ben ook heel benieuwd naar de andere blogs!!! Ik denk dat wij het ook heel erg getroffen hebben met de school en de klasgenootjes van Dion. Wij zijn er heel blij mee dat het Sinterklaasfeest zo goed mogelijk geregeld wordt en dat Dion gewoon mee kan doen. Het kerstdiner is nog even afwachten hoe dat precies gaat, maar wij zijn van mening dat als we alles na moeten maken, dan kan ik net zo goed de rest ook achterlaten. De vriezer is hier overvol dus daar is geen ruimte en dan kan Dion gewoon mee doen.

  5. Pingback: #DecemberGlutenvrij: introblog | Home of Comfort

  6. Als ik heel eerlijk ben roept jouw log irritatie bij me op. Dat de hele klas glutenvrij moet om Dion te ontzien, ik weet niet hoor, ik vind het ver gaan. Ik denk dat je je kind hiermee nog meer in een aparte positie zet dan wanneer hij aan het hoofdeind van de tafel zijn eigen eten eet (zo doen mijn kids -4 en morgen 7 jaar- het en zij vinden dit prima)

    • Ieder zijn eigen mening. Echter zal Dion apart aan een eigen tafeltje moeten zitten zoals geschreven en moeten ze uitwijken naar het lokaal waar ook altijd gegeten wordt. Dit lokaal is minder sfeervol en Dion wordt ziek van een kruimel en dan niet voor een paar dagen, maar hij heeft er weken last van. De kinderen uit zijn klas zijn juist heel nieuwsgierig naar het eten van Dion en dit is dan een mooie gelegenheid om het ze te laten proeven. Glutenvrij eten is niet vies. Veel van wat wij maken is zelfs lekkerder dan het glutenvolle. Wij krijgen van diverse ouders geregeld vragen naar recepten, omdat ze het zo lekker vinden. Ook proberen de kinderen uit de klas van Dion geregeld om eten uit te wisselen met Dion. Overigens mag geen enkel kind op school zijn eten ruilen. Wij hebben het dan ook erg getroffen met de klas en deze klas staat hier voor open. We moeten ook rekening houden met andere allergieën en halal. Ik vind dat persoonlijk een kleine moeite. Zo zien anderen ook dat het eigenlijk heel simpel en smaakvol is.

  7. Leuk geschreven Sandra, het is allemaal zo herkenbaar, alle dilemma’s op school! Maar we gaan het gewoon allemaal doen! Kop op en inderdaad positief denken, het gaat ons lukken! Fijne feestdagen! #decemberglutenvrij

  8. ook al ben ik zelf nu al een hele tijd gv, door blogs van ouders met gv kinderen te lezen ervaar ik pas wat voor impact coeliakie heeft. Ben blij dat ik het zelf heb, en dat ik alleen met mezelf rekening hoef te houden 🙂 Er komt toch echt veel meer bij kijken bij kinderen. Succes met alles, zo te lezen komt alles goed!

    • Het komt zeker allemaal goed! Dion weet natuurlijk niet beter dan dat hij glutenvrij moet eten. Diagnose vanaf 1,5 jaar. Voordeel daar weer van is dat hij niet weet hoe andere dingen smaken. Als volwassene hoef je inderdaad alleen maar rekening met jezelf te houden. Denk dat er in dat opzicht wel meer bij komt kijken voor kinderen.

  9. Pingback: #decemberglutenvrij | Bakers and Fakers

  10. Hi Sandra,
    Ik heb bewondering voor je en ik begrijp jouw zorgen. Maar Dion helemaal behoeden voor het in aanraking komen met gluten, lijkt mij een hele opgave. Zoals Siren schrijft: “Het wordt makkelijker als ze ouder worden.” Je boft maar met zoveel lieve mensen om je heen die ook hun best willen doen en in oplossingen denken. Ik zie het stralende gezicht van Dion voor me als hij weet dat alles glutenvrij is. Zelfs ik, bijna 40, kan daarvan genieten.
    Groetjes,
    Nicole

    • Hoi Nicole, hij komt normaal dagelijks in aanraking met gluten. Echter hebben wij hele slechte ervaringen met een buffet wat niet volledig glutenvrij is. De juffen geven aan dat Dion de rust van de vakantie echt nodig heeft. Als hij dan ziek is zou dat niet helpen om tot rust te komen. Wij worden als ouders ook gevraagd om rekening te houden met moslims en andere allergieen. De klasgenootjes zijn erg nieuwsgierig wat voor lekkers hij allemaal mag eten. Wat ons betreft is dit een mooie gelegenheid om dit te proeven. Dion zal wel van de rest afblijven als het niet glutenvrij is, maar voor de andere kinderen is het wel moeilijk om eraf te blijven. Vooral ook omdat ze zo nieuwsgierig zijn. Verder vinden wij het niet bevordelijk dat hij in zijn eentje moet zitten. Terwijl het om een gezellig samen zijn moet gaan. Hoe ouder hij is, hoe makkelijker het wordt. Andere ouders vragen mij om recepten, omdat ze mijn baksels veel lekkerder vinden.

  11. Pingback: Dag 1 van de glutenvrije decembermaand - De Glutenvrije Man

  12. Pingback: #decemberglutenvrij 2014 | Dion glutenvrij

  13. wat een reactiea roept deze blog op!Ik vind dezr blog erg fijn en zo herkenbaar!!Ik hoop dat wij de juf zover krijgen dat we van het buffet vorm af kunnen.Al die gluttenvolle hapjes en al die kids die met hun glutenlijfjes overal over en door rennen.Brrrr.Als het hier een buffet blijft dan blijft onze zoon thuis dat was nou niet mijn plan 😉

    • Hoi Nicole,

      Thuis houden zou echt de laatste optie zijn, maar daar gaat onze voorkeur absoluut niet naar uit.
      In onze beleving kan het buffet heel makkelijk glutenvrij gemaakt worden. Als ik van alles een moet aanleveren, dan heb ik overal ook meer van in huis en dan lever in het liever af t.b.v. het buffet. Er zijn genoeg ouders die rekening met hem houden en dit ook willen doen met kerst. Het zou dan jammer zijn als een of twee dingen niet glutenvrij zijn, waardoor hij er nog niet aan mee zou kunnen doen. Wij doen bijna nooit iets in de diepvries, omdat het dan vaak overstuur gaat bij ons en de vriezer is ook overvol met brood en andere dingen. Ik kan het ook niet allemaal zelf op en weggooien is geen optie vind ik. Ik hoop dat het lukt en nog mooier zijn als dingen eens niet met zoveel eten word gevierd.

  14. Voor een iemand met coeliakie zal het niet zo vaak gebeuren dat je op een feestje alles kan eten. Ik denk zelf dat het goed is om een kind hiermee om te laten gaan. Het is toch niet te doen om alles als ouder voor de kerst zelf te maken zodat alles in de klas gv is? Het idee van zon kerstdiner of kerstbrunch is dat iedereen wat meeneemt. Maar de meest kleuters eten echt niet alle 23 gerechten. Het lijkt mij dus handiger als een kind met coeliakie een paar dingen apart heeft liggen die hij/zij wel kan eten. Dingen die ook de andere kinderen eten en die het kind lekker vindt. Bijv. een pannekoek en een fruitspiesje. In de kerstvakantie kan het lokaal weer schoongemaakt worden. Tijdens het eten mag er toch niet gespeeld worden. Overigens lijkt me het onwaarschijnlijk dat het lokaal nog steeds gv is. Kleuters eten niet netjes. Ze komen met broodkruimels op hun handen, gezicht en kleren naar school. Of ze niezen zo lekker in je gezicht.

    • Vooral omdat het bijna nooit gebeurd is het extra leuk dat alles glutenvrij is met de feestmaanden op school. Dion gaat hier normaal ook heel goed mee om. Echter hij moet volledig apart zitten als niet alles glutenvrij is en dat vinden wij als ouders niet goed. Verder lever ik niet alles aan. Dat was ook te lezen in mijn blog. Wij, de juffen en de ouders in de klas denken out of the box. Iedereen wil heel graag dat iedereen lekker mee kan doen. Zonder dat iemand apart moet zitten. Ik heb de lijst gezien met wat gemaakt kan worden en als ik dan kijk welke dingen Dion het lekkerst vind dan is dat vooral de dingen die normaal niet glutenvrij zijn en die ik dus ook na moet maken. Ik maak niet van alles een. Dat doet niemand. Waarom zouden wij dan niet de volledige hartige taart of pizza achter kunnen laten. De andere ouders houden normaal met de traktatie ook heel veel rekening met hem en willen dat nu ook doen. Het is toch juist mooi dat zij met hem rekening houden. Begin bijna te geloven dat een kind met Coeliakie niet een keer mag genieten na het lezen van de diverse reacties. Het lokaal waar ze les in krijgen is wel glutenvrij, want de kinderen hebben hun handen, gezicht van te voren gewassen en ook na de pauze in het andere lokaal gebeurd dit weer. Dit vinden de kinderen heel normaal. Ook worden de kleren afgeklopt. Bij een buffet wordt er gelopen en er zullen altijd kinderen zijn die elkaar dan aanraken. Ook vinden de kinderen het eten van Dion interessant en willen het graag proeven. Dat proberen ze nu ook geregeld en dat mag van de juffen niet. Nu is er een mooie gelegenheid om het ze wel te laten proeven. De andere ouders zorgen voor het fruit, groente, toetjes welke allemaal heel goed glutenvrij gekocht kunnen worden. De juffen willen in de vakantie ook graag vrij hebben en hebben er geen behoefte aan om het lokaal extra schoon te hoeven maken. Er wordt ons ook gevraagd om rekening te houden met andere allergieën en andere religies. Dus waarom zou er dan met Coeliakie geen rekening gehouden worden. Wij zijn juist heel blij met de inzet van school en de ouders. Zou willen dat meer scholen dit zouden doen voor hun leerlingen. Dion is hierdoor veel minder ziek en dat is ons heel veel waard. Op het kinderdagverblijf was hij om de haverklap ziek.

  15. Pingback: #Decemberglutenvrij | Creatief Glutenvrij

  16. Pingback: De december maand op school. | Dion glutenvrij

  17. Pingback: #decemberglutenvrij adventskalender | Bakers and Fakers

  18. Pingback: #decemberglutenvrij 2015: wie schreef wat? | Ik ben glutenvrij

  19. Pingback: Een terugblik op #Decemberglutenvrij 2014 | Laurien is

  20. Pingback: #decemberglutenvrij -overzicht | Rijstwafel

Geef een reactie

