#Wijbloggenglutenvrij: Wat doe ik om Coeliakie bekender te maken?

coeliakiemaand 2 Mei is door een groep enthousiaste glutenvrije bloggers omgedoopt tot Coeliakiemaand. Deze maand is bedoeld om de ziekte bekender te maken. Voor meer informatie en leuke glutenvrije acties bezoek dan de website www.coeliakiemaand.nl. Helaas lukt het mij niet om daar actief aan deel te nemen door de gezondheid van Dion, die nu even voorop staat. Dat is ook de reden dat ik momenteel weinig blog.

Uiteraard vind ik het wel een geweldig initiatief! Coeliakie is nog steeds de meest onbekende volksziekte. Ongeveer 160.000 Nederlanders hebben Coeliakie, maar nog maar 25.000 Nederlanders hebben de diagnose Coeliakie. Er lopen dus nog zo’n 135.000 Nederlanders met klachten rond, zonder de juiste diagnose. De klachten bij Coeliakie kunnen heel uiteenlopend zijn en heel veel huisartsen zien Coeliakie totaal over het hoofd. coeliakiemaand Heb je vaak last van buikpijn? Of heb je misschien onverklaarbare vitaminetekorten? Het kan Coeliakie (uitspraak: seuliakie) zijn. Coeliakie, ook wel glutenintolerantie, is een auto-immuunziekte waarbij gluten (een eiwit in verschillende granen) een ontstekingsreactie in de dunne darm veroorzaakt. De enige behandeling is een strikt levenslang glutenvrij dieet.

Glutendude.com plaatste ooit deze afbeelding op de site. Hier is goed te zien, weliswaar in het engels wat de symptomen van Coeliakie kunnen zijn. Bovenaan deze blog kan je overigens ook een aantal symptomen in het nederlands zien. celiac-disease-symptoms-500[1] Coeliakie moet dus bekender worden, want er lopen nog veel te veel mensen in Nederland rond die vage klachten hebben, maar niet een juiste diagnose hebben. Wat doe ik om Coeliakie bekender te maken? Ik ben deze blog begonnen om mensen bekender te maken met het glutenvrije dieet van Dion. In eerste plaats vooral om onze familie en vrienden, de ouders van vriendjes en klasgenootjes te informeren.

Ook doe ik geregeld mee met #Wijbloggenglutenvrij of #decemberglutenvrij. We hebben voor school een informatiemap gemaakt. De ouders van klasgenoten van Dion hebben een brief ontvangen met uitleg over wat Dion heeft en wat het glutenvrije dieet in houd. Met de traktaties kan Dion heel vaak gewoon meedoen, omdat ze goed rekening met hem houden. Erg blij mee!

In de klas van Dion heb ik met hulp van andere ouders ervoor gezorgd dat het hele kerstbuffet glutenvrij was. Mensen waren verbaasd hoe lekker glutenvrij kan zijn en wat er allemaal nog wel kan. Op het raam in de klas van Dion hebben de juffen deze poster opgehangen. NCVinfo_stripposter_Pagina_1 Wij houden onze verjaardagen (en kinderfeestjes) op het bier na verder helemaal glutenvrij. Niemand die het in de gaten heeft. Al weten ze het natuurlijk allemaal wel. Ze zijn vaak verbaasd wat er gewoon allemaal in de supermarkten te verkrijgen is en hoe makkelijk het dus eigenlijk is om een verjaardag glutenvrij te houden. Het gebak wat wij halen bij specialetaarten.nl is erg geliefd bij onze visite. Ze vinden het allemaal veel lekkerder dan het “normale” gebak.

Ook heb ik samen met Gea van Zoete BakselZ bij de Apenheul achter de schermen mee mogen kijken. Hierover heb ik recentelijk nog een blog geschreven. Ook hebben wij nog steeds contact met Va Foods, daarover blog ik binnenkort. Gea en ik hopen via Va Foods op nog meer parken achter de schermen mee te mogen kijken. Wij vinden het belangrijk dat het steeds makkelijker wordt om een dagje uit te kunnen, zonder van allerlei eten mee te moeten zeulen.

Dit is zomaar een greep van wat ik of wij doen om Coeliakie bekender te maken. De bloggers die de Coeliakiemaand opgezet hebben zullen de komende maand heel veel aandacht aan Coeliakie geven en ik hoop dat Coeliakie zo echt heel veel bekender wordt, want dat is hard nodig. Ik ben benieuwd wat voor acties er allemaal komen!

Wat doe jij om Coeliakie bekender te maken? Ga je komende maand nog wat extra’s hieraan doen in het kader van Coeliakiemaand?

Vandaag bloggen ook:

Creatief glutenvrij

Glutenvrijemama

Glutenfreeamsterdam

Foodless

Glutenvrijeblog

Storiesofacoeliac

De glutenvrije man

Mijnserendipity

Ik ben glutenvrij

Home of Comfort

Gluuts

Glutenvrijers.be

Altijd glutenvrij

Pinkequena.nl

Diysforyouandme.weebly.com

Laurien is

Meer dan glutenvrij

Miss glutenvrij

 

 

6 thoughts on “#Wijbloggenglutenvrij: Wat doe ik om Coeliakie bekender te maken?

  1. Super blog Sandra! 🙂 Leuk om te lezen hoe jij coeliakie bekender probeert te maken in je dagelijks leven. Dat is een hele hoop zeg! Verder wens ik je het beste met Dion. Hopelijk gaat alles een beetje met hem.

  2. Sterkte met Dion Sandra! Leuk blog, heldere uitleg. Al zouden we met elkaar eind mei maar 10 mensen geholpen hebben met de actie coeliakiemaand dan zou het al geweldig zijn.

  3. Pingback: #coeliakiemaand: Wat doe ik om coeliakie bekender te maken? | Ik ben glutenvrij

Geef een reactie

